Video: Introductie met content marketing

Content marketing heeft alles te maken met het betrekken van je doelgroep via goede ‘content’, oftewel inhoud. 80% van de klanten vinden het leuk om over een bedrijf te leren via 'custom content'. Vandaar dat het essentieel is om je te focussen op content van je online magazine, brochure, app, of website. Denk hierbij aan persoonlijke video’s, artikelen, blogs, whitepapers, etcetera.

In deze video van Google Small Business legt Keith Hernandez (Buzzfeed) uit hoe een klein bedrijf gebruik kan maken van content marketing en waarom dit zo goed werkt.

 

 

 

Om het je makkelijk te maken hebben we kort samengevat wat hij zegt. Content marketing werkt als de content:

     Emoties oproept (herkenning, humor, etc) waardevolle en zoveel mogelijk unieke informatie biedt voor de gebruiker

     Aansluit op een ambitie van een gebruiker (how to)

     Je weet voor wie je content creeërt

     Er een persoonlijke touch in de content aanwezig is

     De titel klopt bij de inhoud (betrouwbaarheid)

     Het moment van verspreiden via social media matcht met het leven van de ontvangers (uitgebreide content werkt ‘s avonds beter)

 

Nog twee tips van Keith:

     Leer van je ervaringen, analyseer wat werkt, wat veel gedeeld wordt

     Zoek complementaire bedrijven en maak boeiende content over elkaar

 

 

Webinar: Vraag creëren met content marketing

Je doelgroep is online, maar hoe krijg je de aandacht en wek je interesse? Met goed uitgevoerde content marketing bereik je dit. Het leidt tot betere vindbaarheid, voorkeur en leads. Deze webinar legt uit hoe je hiervoor zorgt. We hebben ook de highlights voor je uitgeschreven.

 

De absolute online aandacht van consumenten voor producten of diensten stijgt niet. Hun aandacht kan echter wel verschuiven. Met andere woorden: je kunt hun aandacht krijgen. Goede content marketing is daarvoor een effectieve aanpak. Het leidt tot kwalitatieve leads.

 

Waarom content marketing?

In dit webinar worden daarvoor 4 redenen gegeven:

1. Mensen zijn 5- procent van de tijd online, plus 30 procent op sociale media.

2. Content marketing leidt tot 3 maal zoveel leads dan traditionele marketing.

3. 7- procent van de mensen geeft aan zich door goede content meer verbonden te voelen met een bedrijf.

4. 63 procent van de marketeers is van plan meer te investeren in content marketing.

 

Wat zijn doelen van content marketing?

     Lead generatie: het dient te leiden tot kwalitatieve leads voor je sales.

     Autoriteit uitstralen: mensen moeten eruit afleiden dat je een autoriteit bent op het gebied waarover je content creëert.

     Opvallen en verbinding creëren: door eigen content val je meer op en ervaart de doelgroep je als ‘dichterbij’.

     SEO optimalisatie: goede content geoptimaliseerd voor SEO maakt je website beter vindbaar.

 

Belangrijke stappen bij content creatie

1. Definieer je doelgroep nauwkeurig en onderzoek wat zij interessant vinden.

2. Onderzoek wat anderen rondom je thema’s doen.

3. Kijk welke content je al in huis hebt, bijvoorbeeld onderzoeksresultaten, cases, etcetera.

4. Definieer je content strategie: wat ga je wanneer produceren en distribueren?

5. Creëer

6. Distribueer, via nieuwsbrieven, social media, social adds.

 

Wat zorgt dat je content gelezen/bekeken wordt?

Een goede kop is onmisbaar. Verder dient je content relevant te zijn, en die relevantie moet meteen duidelijk zijn. Het is belangrijker dat je content goede kwaliteit heeft, dan dat je elke week iets nieuws produceert. Ook moet de content bij de gebruiker een gevoel van noodzaak geven om de content tot zich te nemen. Het moet iets unieks bieden, een unieke oplossing, uniek inzicht, een belangrijke les. Tot slot moet de content eigen zijn, met een eigen toon, authentiek. 

 

Wat maakt goede content marketing moeilijk?

In veel bedrijven is er niet genoeg tijd om goede content te ontwikkelen en te integreren. De ontwikkeling, integratie en distributie van content moet aangestuurd worden, er moet iemand verantwoordelijk voor zijn. Daarnaast is er binnen veel bedrijven niemand die in staat is echt goede content te creëren. Dat veel marketeers bereid zijn meer te investeren in content marketing is hoopgevend. Er kan ofwel intern iemand aangetrokken worden, of het kan uitbesteed worden.

 

Blog: Online magazines en een goed bladritme – 10 tips

Een goed bladritme zorgt dat je online magazine goed lezen wordt, tot aan de laatste pagina. Een voordeel van online magazines is dat ze meer mogelijkheden bieden om een goed bladritme te creëren dan gedrukte magazines. Maar hoe zorg je voor een goed bladritme?

 

Bladritme

Een bladritme creëren, is een beetje als koken. Een paar hoofdbestanddelen vormen de basis, zij bepalen grotendeels de smaak. Extra ingrediënten zorgen  voor een verrassende bite. Het gerecht moet op het eerste gezicht meteen aantrekkelijk zijn, als je het proeft verrassend en aangenaam zijn, en tot de laatste hap bevredigen. En je husselt de ingrediënten niet lukraak door elkaar, je doseert met beleid en blijft tijdens de bereiding proeven en waar nodig wat toevoegen of weglaten.

 

Ingrediënten bladritme online magazines

Voor een goed bladritme in online magazines kun je spelen met verschillende ingrediënten, namelijk:

      De communicatievorm: tekst, beeld, video, muziek, poll, formulier, animatie, shop items, time-line, strip, reacties, lezersbrief.

      Het journalistieke genre: nieuwsitem, achtergrond, reportage, interview, beeldverhaal, vraaggesprek, portret, profiel, recensie,

        column.

      De mogelijke invalshoeken: human interest, informatief, vermaak.

 

10 tips bij het realiseren van een goed bladritme

 1. Vooraf nadenken over vorm en genre
Denk bij de redactievergadering al goed na over een variatie van ingrediënten: welk item komt als video, welke als column, wat heeft een human interest insteek, wat is informatief, etc.. En draai het ook om: waarover gaan de video’s, waarover het interview, etc.. Bepaal daarna de inhoud, waarbij je definitief de vorm kiest.

 2. Goede opbouw

Zorg voor een goede opbouw, val niet meteen met de deur in huis met een ‘zwaar’ verhaal, laat de lezer rustig ‘in’ het magazine komen.

 3. Afwisseling

Afwisseling is de kern van een goed bladritme. Plaats bijvoorbeeld na een zwaar artikel een luchtige fotoserie, na een video een rustige tekstpagina, na een portretserie een achtergrondartikel, na een column een video, na een human interest verhaal een nieuwsitems, etc.. Maar maak het niet te bont, dat is onrustig voor de lezer. Als de lezers betrokken bij het magazine zijn, kun je gerust twee achtergrondartikelen achter elkaar plaatsen.

 4. Variërende Tekstbeeldverhouding

Zorg dat de tekstbeeldverhouding varieert. Bij het ene item overheerst de tekst, bij het andere het beeld. Dus niet steeds weer 60 procent beeld en 40 procent tekst.

 5. Creëer Rustmomenten

Zorg voor rustmomenten in het magazine, bijvoorbeeld met een mooie paginagrote foto met alleen een leuke of inspirerende streamer erop.

 6. Wees voorzichtig met toeters en bellen

Wees bij online magazines voorzichtig met toeters en bellen. De kracht van het medium is weliswaar dat het veel beleving biedt, maar het kan ook too much worden. Beperk dus de op-poppende, bewegende en flikkerende elementen.

 7. Fotografie

Zorg ook dat de fotografie, binnen de kaders van het beeldbeleid, afwisselend is. Als je veel reportage of lifestylefotografie hebt, houd dan bijvoorbeeld de portretten sober. Denk ook aan afwisseling van kleur en zwart-wit.

 8. Inhoud

Zet de belangrijkste inhoud in het eerste deel van het magazine, zoals een formulier waarmee je gegevens verzameld, of een evenement waarvoor je bezoekers wilt werven. Mocht de lezer dan gestoord worden tijdens het lezen, of toch niet genoeg geboeid zijn, dan heeft hij dat item in ieder geval gezien.

 9. Goede uitsmijter

Zorg voor een goede vaste uitsmijter, een leuk human interest item dat iedereen telkens wil lezen, zoals een column, een leuke vaste rubriek. Dit maakt dat lezers doorgaan tot de laatste bladzijde

 10. Maak een Stramien

Maak van je bladritme waar mogelijk een stramien voor elk nummer. Dit geeft de lezer houvast, en ook jouzelf. Je hoeft niet in elk nummer precies de video op pagina 4, de column op pagina 10 en de portretserie op pagina 6 te zetten. Maar hou wel steeds ongeveer dezelfde volgorde aan, en zet een aantal ingrediënten altijd op dezelfde plek, zoals de ‘uitsmijter’.

 

Hoeveel pagina’s kan een goed online magazine bevatten?

Dit hangt af van een aantal factoren, zoals de betrokkenheid van de doelgroep.

Een online magazine met een goed bladritme kan zo’n 10 pagina’s beslaan. Is de betrokkenheid groot, dan kan dit uitgebreid worden naar 15 pagina’s. Ook is jouw eigen kennis van de doelgroep van invloed, want hoe beter je magazine inhoudelijk aansluit op de behoefte, des te meer tijd de doelgroep eraan wil besteden. De homogeniteit van de doelgroep speelt ook een rol: hoe homogener de doelgroep, des te beter de inhoud op de behoefte kan aansluiten.

 

Leestijd online magazines

Staar je bij het bepalen van de omvang niet blind op het aantal pagina’s; de ene pagina vraagt meer tijd van de lezer dan de andere. Een vuistregel is dat een lezer gemiddeld maximaal 20 minuten besteedt aan het lezen van een online magazine. Check dus goed hoeveel tijd je per pagina vraagt van je lezer. Je kunt ook op elke pagina in een klein infoblokje aangeven hoeveel tijd je van de lezers vraagt, dat is vooral handig als een pagina uit verschillende elementen bestaat zoals een video en tekst.

In het algemeen geldt: Liever wat vaker een bondig online magazine uitbrengen, dan af en toe een overload aan content verzenden.